Cloud CRM en het nieuwe werken zijn een beetje voor elkaar geboren. Het ‘het nieuwe werken’ als term is alweer een beetje oud aan het worden maar nog steeds als idee en werkwijze springlevend. Sterker nog, het nieuwe werken neemt nog steeds in populariteit toe en groepen zoals Het nieuwe werken op LinkedIn zijn zeer levendig en populair. eigenlijk doen steeds meer (kleine) bedrijven het, zonder zich bewust hiermee bezig te houden.

Vanuit ABCrm komen we de volgende situatie steeds vaker tegen:
Een professional begint een eigen bedrijf, meestal van huis uit. Hij zit veel bij de klant en wanneer dat niet het geval is, werkt hij thuis of op de plek waar het uitkomt. Gaandeweg ontmoet hij andere professionals en al snel werkt hij  (of zij natuurlijk) nauw samen met twee of drie anderen. Na verloop van tijd besluiten ze om een meer officiële samenwerking op te zetten (gezamenlijke website, propositie, uiting naar de markt) waarbij de onafhankelijkheid altijd wel gewaarborgd blijft (ieder blijft zijn eigen baas en op gelijkwaardige voet werkt men samen). In zo’n omgeving kan er alleen maar op de ‘nieuwe werken’ manier gewerkt worden. Dus veel zelf in te delen tijd (wat niet minder werken betekent!) en locatie. Om dit alles te faciliteren moeten de ondersteunende systemen ook flexibel, vanuit elke locatie bereikbaar, samenwerking ondersteunen en als tool ansich toegankelijk zijn. Hier zie je pas echt de kracht van de cloud oplossing naar voren komen. Denk hierbij aan oplossingen zoals onderstaande:

  • Gmail, vanuit elke plek bereikbaar en geen problemen wanneer je laptop crashed of gestolen wordt. En je kan gewoon mailen met je bedrijfs email adres, @abcrm.nl en niet @gmail.com (of @gmail.com namens @abcrm.nl)
  • Google Calendar, ook meteen beschikbaar op pda.
  • Google+ voor onderling snel berichten uit te wisselen (Chat) en een hang out (Video conference) op te zetten.
  • Dropbox, bestanden online én lokaal beschikbaar, 2Gig standaard gratis en reuze makkelijk om onderling bestanden uit te delen en beschikbaar te stellen zoals (klanten) documenten en documenten waaraan gezamenlijk gewerkt wordt.
  • Voipdiscount voor VOIP telefonie, zelfs op de ipad of andere mobiele omgevingen
  • Lastpass(.com), erg handig voor opslaan van wachtwoorden in de cloud via bv een Firefox plugin
  • ABCrm, voor relatiebeheer, eventueel projectmanagement en (administratieve) processen ondersteuning

 

ABCrm
Om met de laatste te beginnen, online CRM van ABCrm. De oplossing fungeert aan de eene kant als CRM oplossing, waar ik nu niet op inga, en aan de andere kant als lijm tussen de verschillende andere oplossingen. Zo kan er vanuit ABCrm meteen een nummer aangeklikt worden (aanroepen van VOIP) en het maken van een gespreksnotitie. Een email verstuurt en ontvangen via Gmail komt direct terecht in ABCrm evenzo voor gemaakte agenda afspraken. Een andere belangrijke koppeling is met dropbox, hierdoor worden de bijlages van een email op de juiste manier opgeslagen en voor iedereen beschikbaar gesteld (via een klantenmap).

Google producten
De Google producten zijn voor de meeste mensen bekend en zijn zeer populair. Wat veel mensen niet weten is dat je helemaal niet de betaalde versie van Google hoeft te gebruiken om optimaal gebruik te kunnen maken van deze oplossingen. Ok, meer opslagruimte is handig maar zaken zoals het koppelen met iphone of een ander mobiele oplossing, het versturen van mailtjes vanuit je eigen domeinnaam (dus voor mij michael@abcrm.nl) is allemaal mogelijk vanuit Gmail en Google Calendar. Je moet het alleen maar even instellen (op verzoek is hiervoor een handleiding beschikbaar).  


Dropbox

Dropbox, ook een echt juweeltje van een tool. 2 gig kosteloze opslagruimte en voor elk device (PC,Apple,Ipad etc etc) een offline toepassing. Dus je bestanden staan in de cloud maar toch gewoon offline beschikbaar. Daarnaast kan je met 1 klik van de muis een bestand of een hele map met iemand(en) delen. Dropbox is enorm populair aan het worden wat nog een voordeel heeft, als je tijdelijk met iemand iets wilt delen en je typt zijn email adres in dropbox, grote kans dat hij bestaat en je kan direct een gedeelde map opzetten. De manier waarop dropbox populair is geworden, is reuze knap bedacht. Elke keer als je iemand uitnodigt, krijg je 250mb opslagruimte gratis (en die andere persoon ook), heel slim. Dus mocht het zo zijn dat je nog geen dropbox account hebt, stuur mij een mailtje en ik nodig je uit ; ).

Voipdiscount
Voipdiscount is een van origine duitse oplossing. Ik werk er al 5 jaar mee en heb de kwaliteit en betrouwbaarheid zien groeien tot wat het nu is: Een goede en goedekope VOIP oplossing. Bellen naar vaste lijnen, over praktisch de hele wereld, is gratis! Alleen naar mobiel kost rond de 17 ct, dit is waar ze aan verdienen. De oplossing is no nonsense, dus geen uitgebreide zaken zoals een voicecentrale, doorschakel zaken of een hele centrale die je kan inrichtten. Cliënt installeren, eventueel een nummer aanvragen en   draaien , intoetsen , klikken (op het nummer in ABCrm) maar.

Er zullen nog veel meer mooie en goede oplossingen zijn, maar dit zijn de oplossingen waarmee ik dagelijks te maken heb en die ik veel tegenkom bij onze klanten. Andere mooie oplossingen, zie ik graag terug bij de opmerkingen.

Michael Huisintveld

Ps de Cloud paraplu op de foto is ontworpen door Joonsoo Kim