De gratis online CRM optie van ABCrm is nu alweer iets langer dan een jaar geleden geïntroduceerd. Het uitgangspunt van deze gratis versie is altijd geweest dat organisaties kennis kunnen maken met ABCrm en op deze manier van de gratis CRM versie doorgroeien naar de betaalde versie. De gratis versie heeft de beschikking over alle CRM functionaliteiten maar er zit een maximum aan de in te voeren gegevens. Dit is een goed uitgangspunt want wanneer de gratis CRM versie intensief wordt gebruikt, is het waardevol en ook zinvol om ervoor te gaan betalen. Na een jaar blijkt dit ook het geval te zijn. We zien veel relaties beginnen in de gratis versie en na verloop van tijd switchen ze. Sommige gebruikers blijven in de gratis versie, maar die hebben dan ook niet zoveel gegevens ingevoerd en uiteindelijk zullen ook zij over moeten stappen (of stoppen). Een nadeel van de gratis versie is dat de gebruiker niet genoeg tijd en energie steekt in het inrichtten van de omgeving en het daadwerkelijk inpassen in het dagelijkse proces. Hierdoor blijft de CRM oplossing niet up to date en uiteindelijk niet gebruikt. Dit risico is groter bij een gratis CRM versie versus een betaalde versie.